Układ wydechowy pełni bardzo ważną funkcję dla właściwej pracy całego samochodu. System ten jest jednocześnie narażony na awarie czy usterki, co może sprawiać duży kłopot w czasie jazdy. Od sprawności wydechu zależy też kondycja silnika. Niezbędne jest zatem natychmiastowe wykrycie uszkodzeń układu, szczególnie tłumika.
Za co odpowiada układ wydechowy?
Głównym zadaniem właściwie funkcjonującego układu wydechowego jest odprowadzanie z silnika szkodliwych oparów na zewnątrz pojazdu, a także zagłuszanie odgłosów pracy silnika. Jeśli układ ten pozostaje sprawny, może też zmniejszyć emisję spalin do atmosfery. Jest to bardzo ważne szczególnie teraz, kiedy na drogach większości państw poruszają się nawet miliony samochodów.
Podstawowy układ wydechowy składa się z kolektora podłączonego z silnikiem, a służy gromadzeniu gazów z cylindrów i przekierowywaniu ich do wspólnego przewodu. Kolejnym ważnym elementem systemu wydechu pojazdu jest tłumik, służący między innymi redukcji dźwięku dobiegającego z wnętrza auta podczas jazdy.
Najczęstsze usterki układu wydechowego w samochodzie
Układ wydechowy, podobnie jak inne eksploatowane części pojazdu, jest narażony na różne awarie czy usterki, utrudniające bądź całkowicie uniemożliwiające dalszą jazdę. Często spotykane uszkodzenia tego systemu, to:
- pękanie lub niedrożność katalizatora,
- korozja stalowych elementów,
- uszkodzenie sondy lambda.
Usterki układu wydechowego są stosunkowe łatwe do wykrycia, na podstawie kilku typowych objawów. Jako jedną z najczęściej pojawiających się awarii, wskazuje się uszkodzenie tłumika. Podstawowym symptomem wówczas są znacznie głośniejsze dźwięki podczas pracy samochodu, hałas staje się uciążliwy i nie da się go zignorować.
Alarmujące powinny też być wszelkie wycieki z tłumika, a także niekontrolowane uwalnianie spalin nie tylko na zewnątrz, ale i do środka pojazdu. Objawia się to duszącym zapachem i często też charakterystycznym dymem.
Uszkodzenie tłumika może również polegać na wgnieceniach czy mechanicznym rozdarciu:
- tłumika,
- wieszaków,
- uszczelek,
- zacisków,
- taśm mocujących.
Te usterki powodują cofanie się niektórych spalin i objawiają się przede wszystkim spadkiem mocy silnika, trudnościami z przyspieszaniem, a także efektem dławienia się samochodu w czasie jazdy. Co ważne, tłumik trzeba wymienić zwykle po 3-5 latach. Czas ten zależy od wielu czynników, jednak tłumiki generalnie cechują się krótszą żywotnością. Należy zatem pamiętać, że wszelkie awarie układu wydechowego trzeba niezwłocznie naprawić, by jazda była bezpieczna zarówno dla podróżujących, jak i środowiska.
Więcej informacji na temat usterek tłumika jak i jego naprawie znajdziesz pod linkiem: Naprawa tłumików Warszawa